Senaste nytt

2021-04-21

Serva och underhåll dina portar, vädertätningar och lastkajer – för säkerhetens och ekonomins skull

Efter att installationen av porten, lastbryggan eller vädertätningen är utförd krävs det underhåll för att de ska fungera felfritt framöver. Upp till 85 procent av alla problem som uppstår beror just på felaktigt underhåll. Att boka akuta reparationer när grejerna gått sönder är betydligt mer kostsamt än att underhålla. Det är även en fråga om säkerhet. 

Att portarna fungerar som de ska är en förutsättning för att verksamheten ska rulla på. För företag som bara har en port blir det katastrofalt om den inte fungerar. Därför är det viktigt att serva och underhålla dem efter installation. 

– Har man ett fungerande serviceavtal minimeras riskerna för körstopp och de uteblivna intäkter som kommer när grejerna inte fungerar som de ska. För att garantierna ska gälla måste man utföra underhåll enligt tillverkarens rekommendationer, berättar Pontus Rosén. 

Lika viktigt är det att underhålla vädertätningar. Håller det inte tätt kommer energikostnaderna rusa i höjden. 

– Det gäller även om portarna står öppna för länge på grund av att de inte fungerar som de ska. Det finns mycket pengar att spara genom att underhålla och det är betydligt mycket dyrare att laga akuta fel.

Digitala checklistor – underlag för besiktning
Vartannat år ska ett opartiskt besiktningsföretag besiktiga företagets portar så att de är säkra att använda. Om man inte bokar besiktning kan man få böter och om man får nedslag kan det i värsta fall leda till körstopp. En av punkterna under besiktningen är att det underhåll som utförts finns dokumenterat.    

Vi gör alltid digitala checklistor för alla produkter vi installerar. 

– Vi kontrollerar bland annat allmänt skick, gångjärn och om en port har blivit påkörd och bucklig på ett sätt som kan leda till skador på motorn. Efter att kontrollen är slutförd bestämmer kunden vilka åtgärder vi ska utföra.  

Förslag på förbättringar
Flera företag ringer oss när de får problem med sina portar. När vi tar oss an ett nytt projekt kommer vi ut för att identifiera vilka problem kunden har. Men det är inte allt vi gör. 

– Vi tittar på verksamheten och hur portarna används. Sen återkommer vi med en rapport på åtgärder som förbättrar. Därefter gör vi en plan tillsammans med kunden som innebär att vi till exempel byter ut någonting varje år eller varje kvartal. 

Det är någonting som skiljer oss från andra. Vi reparerar inte bara, vi kommer även med förbättringsförslag. I samband med det brukar vi teckna ett serviceavtal som innebär att vi tar hand om grejerna framöver. 

– För oss är det viktigt att vårda och förvalta de kunder vi har istället för att bara jaga nya. 

2020-12-18

Sherwin-Williams höjer säkerheten för sina anställda

Det globala företaget Sherwin-Williams tog ett strategiskt beslut, att alla fabriker i Europa ska ha låsning på alla lastbilar vid lastning och lossning. I Sverige valde man att vända sig till oss. I början av nästa år kommer vi ha monterat Rite Hites Global Wheel Lock 2300 i alla Sherwin-Williams svenska fabriker. 

För att öka säkerheten för alla anställda ska alla Sherwin-Williams fabriker i Europa utrustas med fordonslåsning vid lastkajer. I Sverige har vi fått uppdraget montera Rite Hites Global Wheel Lock 2300.
– Vi valde att anlita Opening för att er lösning var bra. Vi ville inte montera själva utan ville ha hela paketet, säger Patrik Adolfsson, Engineering Manager Sweden på Sherwin-Williams.
Alla fordonslås på lastkajerna på fabriken i Bellö är monterade, i Nässjö har vi kommit halvvägs och i början på nästa år börjar vi montera i Märsta. 
Innan vi installerade Global Wheel Locks 2300 har chaufförerna fått lägga gummiklossar för att lastbilarna inte ska röra sig vid lastning och lossning.
– Ett moment som är lätt att glömma bort och då finns det en risk att lastbilen flyttar på sig när man kör upp med en truck, säger Patrik. 

Så funkar det
När lastbilen har backat upp mot kajen trycker operatören på en knapp på insidan och ett av hjulen låses. Bilen står då fixerad. Lastbilschauffören kan inte köra därifrån innan operatören låser upp fordonslåsningen igen. 
– Det finns många lösningar, men denna är den mest flexibla. I Europa är detta system vanligt, i Sverige kommer det allt mer. 
Förutom att personalens säkerhet höjs har systemet även fler fördelar. 
– Chaufförerna kommer mer direkt in på kajen så vädertätningarna får inte lika mycket stryk och slitaget på lastkajerna minskar. Men den främsta anledningen är att höja säkerheten.

 

 

 

 

2020-11-05

Möt teamet på kontoret – Daniel och Micke

Det finns många funktioner som måste fungera “bakom kulisserna“ för att våra tekniker ska kunna utföra sitt arbete. När det kommer till ekonomi, bokföring, projektledning, försäljning, uppdatera hemsidan och marknadsföring är det Daniel och Micke som håller i trådarna. 

När vår Daniel Sinander, som ansvarar för ekonomin, kom till oss på Opening för snart fem år sedan hade han ingen erfarenhet från vår bransch. 
– Innan visste jag bara att garageportar gick att öppna och stänga, nu har jag fått lite mer inblick. Det är en intressant bransch med stora aktörer. 
Med tiden har Daniels ansvarsområden ökat. 
– Från början var det bara ekonomi, nu tar jag även hand om administrationen, fixar hemsidan och jobbar med marknadsföring. Omväxling är kul, jag knackar inte bara siffror. 
Det bästa med att jobba på Opening, enligt Daniel är att det är flexibelt, att han kan planera sin egen tid, att han har fått mer ansvar och den familjära stämningen.
– Jag träffar teknikerna nästan varje morgon och när de har projekt i närheten brukar vi luncha. 

Mikael Andersson håller med. 
– Jag pratar dagligen med våra tekniker. För att få allt att fungera på bästa sätt måste vi hjälpa varandra och hålla varandra om ryggen. Man måste ha en bra teamkänsla, och det har vi.
Micke har varit hos oss i tre år. Innan kom han från byggbranschen, men sökte nya utmaningar. 
–  Jag började studera försäljning, för det är någonting alla företag behöver. Efter studierna hade jag turen att Opening sökte en ny säljare. 
Idag är han även projektledare och tar hand om våra serviceuppdrag. 
– Jag ser till att all information läggs in i våra program och att teknikerna får information om vad som behöver göras. Från början var de uppgifterna fördelade på alla, men det är bra att någon har det övergripande ansvaret. 
Micke gillar att hans roll växer hela tiden. 
– Det är charmen med att jobba på mindre företag. Jag får en otrolig kunskap om hur företaget fungerar, den chansen får man inte i större företag. Jag gillar när det är korta beslutsvägar och jag får ta mycket ansvar.  

 

2020-10-22

Nya portar monteras hos Vianor i Norrköping!

Nu är vi igång ordentligt med montering av portar i Östergötland. Första större projektet är påbörjat där Vianor i Norrköping får flera olika typer av portar monterade. 

För oss är det ett riktigt roligt projekt där vi verkligen kommer till vår rätta. Trots att lokalen inte är så stor monterar vi både isolerade takskjutportar, invändiga snabbgående dukportar, brandskyddsportar och en brandgardin. Och snyggt blir det! 

Behöver du hjälp att montera, serva eller underhålla portar i Östergötland – hör av dig

2020-10-13

Möt våra tekniker – Jim och Tobias

Oavsett om det gäller att montera garageportar, lastbryggor eller serva befintliga portar står våra tekniker redo för att ge er den allra bästa servicen. Både Jim och Tobias säger att variationen och att man får vara självgående är det bästa med att jobba på Opening. 

För 14 år sedan började Jim arbeta som tekniker på Opening efter en praktik. Han arbetar med allt från service och reparationer till nymontage och anpassningar. 
– Jag gillar det här jobbet för att det är så fritt. Jag sköter mig själv och det är stor variation i arbetsuppgifterna. Ena dagen kan jag felsöka i ett elskåp och andra dagen kapar och svetsar jag. 

Tobias är det nyaste tillskottet i gänget och har jobbat hos oss i snart 2,5 år. Största delen av hans arbetstid går åt till att montera garageportar, men han arbetar även med bland annat lastbryggor, vädertätning samt service och underhåll. Han håller med om att variationen är en stor fördel med jobbet. 
– Att jag får vara självgående är en av de bästa sakerna med att arbeta på Opening. Jag får mina uppdrag och planerar själv min vecka efter dem.  Jag gillar att jobbet är så flexibelt och att man inte är på samma ställe varje dag, säger han. 

Sen Jim började jobba på Opening har det hänt mycket, bland annat att företaget erbjuder fler egna produkter och märken som de är ensamma om i Sverige. 
– Jag får jobba med produkter som är speciella och roliga att arbeta med. 

 Vill du bli en i vårt team?
Just nu söker vi en person med praktisk teknisk kunskap i Norrköpingstrakten. 
Läs mer om tjänsten här!