Sherwin-Williams höjer säkerheten för sina anställda

Det globala företaget Sherwin-Williams tog ett strategiskt beslut, att alla fabriker i Europa ska ha låsning på alla lastbilar vid lastning och lossning. I Sverige valde man att vända sig till oss. I början av nästa år kommer vi ha monterat Rite Hites Global Wheel Lock 2300 i alla Sherwin-Williams svenska fabriker.

För att öka säkerheten för alla anställda ska alla Sherwin-Williams fabriker i Europa utrustas med fordonslåsning vid lastkajer. I Sverige har vi fått uppdraget montera Rite Hites Global Wheel Lock 2300.

- Vi valde att anlita Opening för att er lösning var bra. Vi ville inte montera själva utan ville ha hela paketet, säger Patrik Adolfsson, Engineering Manager Sweden på Sherwin-Williams.
Alla fordonslås på lastkajerna på fabriken i Bellö är monterade, i Nässjö har vi kommit halvvägs och i början på nästa år börjar vi montera i Märsta.

Innan vi installerade Global Wheel Locks 2300 har chaufförerna fått lägga gummiklossar för att lastbilarna inte ska röra sig vid lastning och lossning.

- Ett moment som är lätt att glömma bort och då finns det en risk att lastbilen flyttar på sig när man kör upp med en truck, säger Patrik. 

Så funkar det


När lastbilen har backat upp mot kajen trycker operatören på en knapp på insidan och ett av hjulen låses. Bilen står då fixerad. Lastbilschauffören kan inte köra därifrån innan operatören låser upp fordonslåsningen igen.

- Det finns många lösningar, men denna är den mest flexibla. I Europa är detta system vanligt, i Sverige kommer det allt mer.

Förutom att personalens säkerhet höjs har systemet även fler fördelar.

- Chaufförerna kommer mer direkt in på kajen så vädertätningarna får inte lika mycket stryk och slitaget på lastkajerna minskar. Men den främsta anledningen är att höja säkerheten.